۱۴۰۰ خرداد ۱۰, دوشنبه

متن سخنرانی افتتاحیه جلسه تجلیل از روز جهانی کارگر و ایجاد جنبش انقلابی آزادی افغانستان - جاآا

 متن سخنراني افتتاحيه

جلسة تجليل از روز جهاني كارگر

و

ايجاد جنبش انقلابي آزادي افغانستان - جاآا

 

روز جهاني كارگر به تمام كارگران جهان گرامي باد!

من به نمايندگي از برگزار كننده گان اين جلسه، اول ماه مي روز جهاني كارگران و پيشاپيش تأسيس و اعلام موجوديت جنبش انقلابي آزادي افغانستان (جاآا) را در اين روز فرخنده، با افتخار و سربلندي خدمت شما و تمامي خلقهاي در بند افغانستان و جهان تبريك عرض ميدارم. مايلم كه از اين فرصت بدست آمده استفاده نمايم و مختصري چند پيرامون مسئلة اول ماه مي روز جهاني كارگران بپردازم. روزي كه در آن كارگران بسياري قهرمانانه براي رهائي از زير يوغ ستم و استثمار رزميدند. روزي كه كارگران با اتحاد و همبستگي تاريخي خويش پشت مستبدين شهر شيكاگو را بلرزه درآوردند.

در اين روز كارگران با راه انداختن راهپيمائيهاي بزرگ، اعتصابات كارگري سراسري و برخوردهاي خياباني قدرت و توان نيروي عظيم خويش را به نمايش گذاشتند. و با اين كار خويش نشان دادند كه نيروي آنها تنها براي كار توليد در كارخانه نيست بلكه آنها از اين نيروي عظيم خود براي اعادة حقوق خويش نيز ميتوانند و بايد استفاده كنند. اين روز اول ماه مه 1886 بود. روزي كه در تاريخ براي هميشه بعنوان روز افتخار آميز تمام كارگران و زحمتكشان جهان ثبت گرديد.

اينك در سراسر جهان، تمام انقلابيون و مردمان آزاديخواه اين روز را بعنوان روز رهائي طبقة كارگر و ساير زحمتكشان جهان جشن ميگيرند و همه ساله از رشادتهاي آنان تمجيد ميكنند. و لذا ما نيز بعنوان مدافعين استوار و پا برجاي طبقة كارگر و ديگر زحمتكشان جهان از اين روز فرخندة تاريخي تجليل بعمل مي آوريم. اين وظيفة ماست تا از اين روز بزرگ تاريخي طبقة خويش بعنوان روز رهائي و آزادي ستايش كنيم. جلسات كارگري را داير كنيم و مقالات و اشعار انقلابي و حماسي طبقة خود را به خوانش بگيريم تا بدينوسيله روح مبارزه و نبرد را زنده نگه داريم و پتك گرانسنگ خويش را با بازوان تواناي خود بر فرق سركوبگران خويش بركوبيم.

در اينجا ضروري است كه به موضوعي ديگر نيز در اين رابطه اشاره شود. و آن اينستكه در نقطة مقابل ما يعني در سمت دشمنان ما نيز از اين روز توسط آنانيكه طبقة كارگر براي نابودي آنها اين روز را آفريده است تجليل بعمل مي آيد. و اين بسي نگران كننده است، زيرا اين يك، تاكتيك دشمن است، و ما بايد اين تاكتيك دشمن را براي طبقة خويش افشاء نمائيم. و براي اين افشاءگري اين سئوال را مطرح ميكنيم كه: آيا براستي اين روزيكه امروزه توسط نهادهاي رسمي دولتي و غير دولتي از آن تجليل ميشود منظورشان همان روز جهاني كارگران اول ماه مي 1886 شهر شيكاگو است؟ كه توسط كارگران بعنوان روز تاريخي كارگران و ساير زحمتكشان براي رهائي و آزادي آنها ثبت گرديد و يا چيزي كاملا متفاوت از ماهيت واقعي روز اول مي 1886 شهر شيكاگو ميباشد؟

براي روشنتر شدن مطلب، لازم است كه نگاهي عميقتر پيرامون مسئله بياندازيم. وقتيكه بطور مختصر اما ژرفتر به موضوع مينگريم درميابيم كه در طول تمام دوران تاريخ، همه چيز توسط دستان تواناي زحمتكشان و نيروي كار آنها تحت نامهايي چون برده، رعيت و كارگر ساخته شده است. اما هيچ چيز براي آنها داده نشده است. امروزه اگر در محلي كه زندگي ميكنيم اندكي به اطراف مان توجه كنيم ميبينيم كه اين كارگر است كه خانه ميسازد اما خود خانه اي ندارد، مي بينيم كه اين كارگر است كه ماشين توليد ميكند اما خود ماشيني ندارد، اين كارگر است كه غذا توليد ميكند اما خود از غذاي كافي و مناسب برخوردار نيست. و همينطور الي آخر، همه چيز توسط بازوي كارگران ايجاد ميگردد اما خود محروم از ساخته هاي خويش اند. آيا اين عادلانه است؟ آنكه ميسازد، توليد ميكند و به خدمت ديگران قرار ميدهد خود از ساخته هاي خويش محروم باشد؟ و آنانيكه هيچگونه نقشي در ساختن و توليد و ارائه كالاها و خدمات نداشته اند صاحب همه چيز باشند؟ امروز در جهان ميليونها انسان كارگر گرسنه اند. ميليونها انسان كارگر در معرض انواع و اقسام خطرهاي ناشي از روند كار قرار دارند. امروز اين طيف وسيع زحمتكشان هيچگونه اميدي براي آيندة خود و اولاد خويش نمي توانند متصور شوند. كجاي اين نظام عادلانه است؟

كارگري كه هر روز چاشت براي پسرش چاي شيرين ميدهد؟ چرا كه ديگ چاشت موجود نيست و با اين وسيله احساس گرسنگي فرزندش را از بين ميبرد.

و ثروتمندي كه از زيادي چربي، خود و خانواده اش را تحت جراحي هاي گوناگون قرار ميدهد تا كه به وزني برسند كه بتوانند راه بروند و لااقل قادر به انجام خصوصي ترين كارهاي خويش باشند.

اين وضعيت و يا بهتر بگوييم اين نظام را چه كساني ايجاد كرده اند؟ و به اين نظام چه نامي داده شده است؟

اين نظام را حاكمان، استثمارگران، ظالمان، ستمگران، اربابان و خلاصه سرمايه داران بوجود آورده اند. و باعث شدند كه انسانها بطور عمده در دو طبقة جداگانه از نظر وضعيت زندگي و كار قرار بگيرند طبقة برده داران و برده گان، طبقة اربابان فئودال و رعايا و طبقة سرمايه داران و كارگران و ازينروست كه جامعة انساني در طي سه دورة برده داري، فئودالي و سرمايه داري شكل طبقاتي بخود گرفته است و اين دوره هاي تاريخي اقتصادي اجتماعي زندگي بشر نظام هاي طبقاتي ناميده شده اند.

در نظام هاي طبقاتي تمام جوامع طبقاتي هستند و در جامعة طبقاتي، يكي از گرسنگي ميميرد و ديگري از سيري هلاك ميشود. در جامعة طبقاتي يكي بر تخت شاهي و ديگري بر فرش گدايي نشسته است. اين است كه ميگويند حاكم و محكوم و اين است كه ميگويند استثمارگر و استثمار شونده، اينست كه ميگويند ظالم و مظلوم، ستمگر و ستمكش و اين است كه ميگويند ارباب و رعيت و اينست كه ميگويند سرمايه دار و كارگر و غيره و غيره . . .

حال در چنين نظامي، حاكمان از روز شورش محكومان تجليل ميكنند!!! جالب توجه نيست؟!!! استثمارگران از روز شورش استثمار شوندگان، ظالمان از روز شورش مظلومان، ستمگران از روز شورش ستمكشان، اربابان فئودال از روز شورش رعايا و بالاخره سرمايه داران از روز شورش كارگران تحسين و ستايش و تعريف ميكنند!!! آيا قابل تأمل نيست؟!!!

از روزي ستايش و تعريف ميكنند كه كارگران به نمايندگي از محكومان، استثمار شوندگان، مظلومان، ستمكشان و رعايا بر ضد حاكمان، استثمارگران، ظالمان، ستمگران و اربابان سر به شورش نهادند و جهان ظلم و استبداد يعني جهان طبقاتي را به لرزه درآوردند تا فرو ريزند همه كاخهاي اين نظام جور و بند را و از ريشه و بنياد بركَنَند سلطة استبدادي را كه بر آنان حكم ميراند.

شما چه فكر ميكنيد؟

آيا اين تجليل واقعي است؟

آيا اين تحسين و ستايش و تعريف حقيقي است؟

نه، هرگز،

پس چرا اينها از اين روز فرخنده و ميمون تجليل ميكنند؟ اين جاي سئوالست. زيرا طبيعي نيست كه حاكماني از روز نابودي طبقة خويش تجليل كنند!!! از كساني ستايش كنند كه در يك روز، حماسه آفريدند و پايه هاي حكومت ظالمانه و نظام طبقاتي شان را به لرزه درآوردند.

پس مكر و حيله و در نهايت هدفي در كار است.

چه هدفي جز اين ميتواند باشد كه آنها با تجليل از اين روز ميخواهند تا بخش ناآگاه طبقة كارگر را از ماهيت واقعي اين روز بدور نگهداشته و از طرف ديگر بخش آگاه و سر به شورش برداشته آنرا از شورش باز دارند. و ماهيت تاريخي اين روزشان را از روح مبارزه بر ضد خويش تهي سازند و آنرا فقط بعنوان روزي خشك و خالي و بي ماهيت نگهدارند تا مباد كه اين روز تاريخي يكبار ديگر بصورت اصيل خويش متجلي و متبلور گردد. آنها اين روز را جشن ميگيرند تا توده هاي كارگر و ساير زحمتكشان را به ميل خود و بر اساس منافع طبقاتي خويش رهبري كنند.

درست برخلاف جريانات انقلابي واقعي كه با تجليل از اين روز، كارگران و ساير زحمتكشان را براي گام نهادن در راه انقلاب بمنظور رسيدن به آزادي رهبري ميكنند. و اين كاريست كه جنبش انقلابي آزادي افغانستان (جاآا) در كنار ديگر احزاب، سازمانها و گروه ها و خلاصه همة جنبش هاي انقلابي بطور بنيادين متعهد به آن است.

پس طبقة كارگر و ساير زحمتكشان از يكطرف بايد پي به ماهيت واقعي اول ماه مي روز جهاني كارگر ببرند. و از طرف ديگر با نگاهي موشكافانه به تجليل كنندگان از اين روز بنگرند تا ماهيت و هويت واقعي آنها را دريابند. اگر تجليل كنندگان اين روز بزرگ و افتخار آفرين نهادهاي رسمي دولتي و غير دولتي و يا كساني بودند كه بنوعي مربوط به طبقات حاكم هستند. هرگز در مراسم شان شركت نكنند و آن مراسم را بر ضد منافع خويش بدانند.

روز جهاني كارگر دو جنبه دارد. جنبة تحريم و جنبة تكريم. تحريم آنانيكه بنوعي در سمت مقابل طبقه كارگر و ساير زحمتكشان قرار دارند و تكريم آنانيكه براي منافع و آزادي طبقة كارگر و ديگر زحمتكشان ميرزمند و يا لااقل حركت ميكنند. بعنوان كسانيكه قوة تميز دوست از دشمن را داشته باشيم، موظف به آنيم كه اعمال دشمنان را چه در شكل تجليل از روزهاي بزرگي چون اول ماه مي روز جهاني كارگر و يا هشت مارچ و غيره، و چه در هر شكل ديگرش مورد تحريم قرار دهيم. و نگذاريم كه دشمنان انقلاب به اشكال مختلفي و يا با بكار گرفتن هرگونه حيله و تزويري در پيشبرد اهداف شوم و ضد انساني خويش موفق شوند. و درست در نقطة مقابل، ما وظيفه داريم تا از هر گونه حركت و عمل انقلابي و يا حركت و عملي كه بنوعي در مسير انقلاب است حمايت و آنرا تكريم نمائيم تا اين حركت ها و يا عمل ها گسترش يابند و مانند جويبارهاي منفرد و جدا افتاده اي با تكريم و ستايش يكي پي ديگر به هم بپيوندند و سرانجام تشكيل دريا و يا رود خروشان انقلاب خلق هاي تحت ستم سراسر جهان را بدهند و با امواج انقلابي خويش تمامي نيروهاي ستمگر و خار و خاشاك مزدور آنها را براي هميش به عدم بسپارند. اينست دو جنبة تحريم و تكريم كه بايد با قاطعيت عملي گردند.

اينك در اينجا با اين شعارها سخنانم را به پايان ميبرم:

زنده باد انقلاب

زنده باد جنبش انقلابي آزادي افغانستان - جاآا

سرنگون باد نظام امپرياليستي

برقرار باد جمهوري دموكراتيك نوين

زنده باد اول ماه مي روز جهاني كارگر

نوشته شده در Thu 1 Jul 2010 ساعت ۹:۴۵ ق.ظ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نه! به هرگونه توافق امپریالیستی و ارتجاعی

  نه! به هرگونه توافق امپریالیستی و ارتجاعی مقاومت! در برابر اشغالگران و مرتجعین مزدورشان فایل PDF امپریالیستهای اشغالگر بخاطر تأمین منا...